Dnia 30 listopada 20222 w murach Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie obyła się gorąca dyskusja o tym, jak kształcić i jak współpracować w ramach kierunku Global Business Services. Studenci, akademicy i przedstawiciele firm określili wyzwania, z jakimi mierzą się we wzajemnej współpracy, i zaproponowali rozwiązania mające usprawnić dalsze działania.
Uczestnikami spotkania byli studenci drugiego roku GBS, akademicy, a także przedstawiciele firm partnerskich: Qurate Retail Group, Hitachi Vantara, Shell, ABB Business Services, HEINEKEN Global Shared Services, UBS Business Solutions Poland, Ernst & Young oraz Jacobs.
Wydarzenie oficjalnie otworzył prof. dr hab. Marek Ćwiklicki – kierownik Katedry Zarządzania Organizacjami Publicznymi, koordynator kierunku Global Business Services. Pierwszą część seminarium stanowił panel dyskusyjny „Korporacja i uniwersytet w procesie kształcenia na kierunku GBS”, który poprowadziła dr Renata Winkler, a jej rozmówcami byli: Przemysław Adamowski (Qurate Retail Group), dr hab. Remigiusz Gawlik, prof. UEK, mgr Anna Mirzyńska (UEK), Izabela Sęk (Hitachi Vantara). Panel wprowadził uczestników w złożony świat współpracy i pokazał, na jak wiele elementów powinniśmy zwracać uwagę. Prelegenci podkreślili, jak ważne jest aktywne działanie i dwustronne zrozumienie, aby cały proces przebiegał sprawnie i przynosił satysfakcję jego uczestnikom.
Drugi komponent seminarium stanowił warsztat pt. „O sztuce skutecznej dydaktyki – formy prowadzenia zajęć na kierunku GBS”.
Krótkie wprowadzenie do warsztatów przedstawiła mgr Anna Mirzyńska. W pierwszej części uczestnicy identyfikowali obszary problemowe z trzech różnych perspektyw: studenckiej, pracowników firm i pracowników Uniwersytetu. Każdy zespół diagnozował elementy wymagające poprawy z własnego punktu widzenia, ukierunkowane na oczekiwania i potrzeby danej grupy.
W następnej części uczestnicy skoncentrowali się na wypracowaniu rekomendacji w zakresie działalności i współpracy w ramach kierunku GBS w sześciu obszarach: 1) dydaktyka jako przygotowanie merytoryczne, 2) dydaktyka jako sposób prowadzenia zajęć, 3) organizacja współpracy, 4) zaangażowanie, 5) aktywności dodatkowe, 6) budowanie środowiska. Uczestnicy pracowali w grupach mieszanych, w skład których wchodzili przedstawiciele studentów, pracowników firm oraz pracowników Uniwersytetu.
W dalszej części spotkania nastąpiła prezentacja wyników prac poszczególnych grup.
Do najważniejszych rekomendacji, które powstały podczas warsztatów, należały:
- Potrzeba całościowego spojrzenia na proces dydaktyczny, aby przynosił studentom maksymalną wartość ze studiowania na unikalnym kierunku,
- Wzmocnienie komunikacji, przez wspólną platformę, która umożliwi również stałe utrzymywanie kontaktu po zakończeniu wspólnych zajęć,
- Wypracowanie modelu zaangażowania zawodowego dla studentów, który będzie spójny dla całego kierunku GBS,
- Lepsze poznanie siebie nawzajem przez częstsze spotkania warsztatowe, a także wyjścia integracyjne.
Seminarium było bardzo interesującym wydarzeniem zarówno dla studentów i akademików, jak i dla przedstawicieli biznesu. Uczestnicy mieli okazję poznać różne perspektywy i lepiej zrozumieć siebie nawzajem. Wszyscy zgodnie uznali, że takie spotkania należy powtarzać cyklicznie, aby w sposób ciągły odpowiadać na wszystkie pojawiające się wyzwania i stale podnosić jakość studiów na kierunku GBS.